Innowacja Pedagogiczna "Przedszkolna Orkiestra"
Drodzy Rodzice, zakończyłyśmy Innowację Pedagogiczną „Przedszkolna Orkiestra”. Trwała ona 3 lata! Przez ten okres stymulowałyśmy wrodzony potencjał muzyczny i rozwój dzieci.
Działaniem innowacyjnym zostały objęte przedszkolaki ze wszystkich grup oraz nauczyciele.
Rozpoczęłyśmy od wspólnego wykonania własnych instrumentów perkusyjnych, które towarzyszyły nam podczas zabaw i zajęć grupowych, uroczystości okolicznościowych, koncertów z zawodowymi muzykami – orkiestrą dętą, kapelą ludową - i nauczycielami.
W trakcie trwania innowacji, dzieci zapoznały się z instrumentami pochodzącymi z różnych regionów naszego kraju i świata, ich nazwami, budową i brzmieniem. Dzieci dowiedziały się również, że muzykę można usłyszeć wszędzie: to szum wiatru, wody, szeleszczące liście, i że instrumentami muzycznymi mogą być np. sztućce, warzywa, pudełka, patyczki, szklane pojemniki napełnione wodą oraz inne przedmioty.
Dzięki metodom stosowanym podczas innowacji, dzieci mogły kształcić swoją wyobraźnię dźwiękową, odczuwać i przeżywać radość wspólnoty tworzenia. W danym utworze muzycznym mogły pełnić różne role: wykonawcy, dyrygenta, czy słuchacza.
Z analizy ankiet dotyczącej realizacji przeprowadzonych działań w ramach Innowacji Pedagogicznej „Przedszkolna Orkiestra” wynika, że założone cele zostały zrealizowane, a dzieci poszerzyły swoją wiedzę na temat świata muzyki, instrumentów i dźwięków.
Niestety, ze względu na pandemię COVID – 19, nie wszystkie działania mogłyśmy zrealizować (np. uroczyste zakończenie innowacji wszystkich grup wraz z Rodzicami). Jednak każda nauczycielka w swojej grupie kontynuowała innowację, wykorzystując szczególnie metodę Batii Strauss. Trzy grupy 6-latków zatańczyły i zagrały do piosenki „It’s a rainy day” do słów Piotra Bieleckiego, muzyki Mateusza Kluzy, a dzieci z grup młodszych zaaranżowały utwór „Ballada dla Adeliny”.
Ze względu na sytuację epidemiczną, występy przedszkolaków zostały zarejestrowane kamerą, a następnie stworzono kompilację (dostępną w zakładce „Filmy z życia przedszkola”).
Wszelkie działania dotyczące innowacji umożliwiły przedszkolakom zaspokojenie naturalnej potrzeby ekspresji w dziedzinach działalności twórczej, poszerzyły skalę wzruszeń i przeżyć. Innowacja pozwoliła rozwinąć wrażliwość artystyczną, dała możliwość połączenia aktywności muzycznej i intelektualnej dzieci, co przyczyni się do ich lepszego i pełniejszego rozwoju.