Koncepcja pracy przedszkola
Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego im ,,Pluszowego Misia”
w Nowinach na lata 2016-2019
Diagnoza aktualnego stanu placówki Przedszkole Samorządowe im Pluszowego Misia w Nowinach położone jest na uboczu osiedla Nowiny przy ulicy Parkowej 11. Utworzone zostało w roku 1969. Od roku 2015 nosi imię ,,Pluszowy Miś”. Placówka liczy 10 oddziałów do których uczęszcza 245 dzieci. Personel przedszkola to 46 osób tym 21 nauczycieli. Kadra posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Wykształcenie wyższe posiada 100% nauczycieli. Każdy z nich ukończył szereg form doskonalenia zawodowego, a liczni legitymują się ukończeniem studiów podyplomowych. W przedszkolu uwzględniane są potrzeby i możliwości wychowanków. Dla dzieci z predyspozycjami uzdolnień ogólnych i kierunkowych organizowane są kółka zainteresowań, tj: muzyczne, matematyczne, sportowe, zajęcia nauki pływania, logopedyczne, taneczne, karate, koncerty muzyczne, teatrzyki. Aby wspomóc rodziców w jak najwcześniejszej diagnozie dziecka organizowane są we współpracy ze specjalistami konsultacje logopedyczne, pedagogiczne oraz psychologiczne indywidualne i zespołowe a także zespoły psychologiczno -pedagogiczne. Mając na względzie niezmiernie ważne środowisko jakim jest rodzina dziecka, czynimy starania by płynnie przebiegała komunikacja przedszkole –dom. Podejmujmy różnorodne działania integrujące rodziny wychowanków z przedszkolem organizując np. zajęcia otwarte, konsultacje dla rodziców, warsztaty, różne formy rekreacji rodzinnej –pikniki, wycieczki, festyny. Na terenie placówki realizowane są projekty edukacyjne oraz programy własne nauczycieli wynikające m.in. z tendencji edukacyjnych, przyjmowanych przez przedszkole kierunków pracy, planu doskonalenia. Sale zajęć wyposażone są we wszelkie potrzebne pomoce dydaktyczne, zabawki, kąciki zabaw oraz meble dostosowane do wieku dzieci. Przedszkole posiada salę gimnastyczną do zabaw i ćwiczeń ruchowych. Dzieci mogą się bezpiecznie bawić na tarasach i w ogrodzie przedszkolnym w otoczeniu zieleni. Przedszkolna kuchnia przygotowuje smaczne, urozmaicone, zdrowe i zbilansowane posiłki. Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie, pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny, a wysokość opłaty regulują odrębne przepisy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają pozytywne znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka. Zaangażowanie kadry i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki. Tworząc dokument koncepcji uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola –zarówno kadrowe, bazowe, obowiązujące przepisy oświatowe. Specyfika Przedszkola Samorządowego im Pluszowego Misia w Nowinach Działania przedszkola w dużej mierze skoncentrowane są na zdrowiu, bezpieczeństwie ekologii i współpracy z rodzicami. Szereg akcji podejmowanych przez naszą placówkę nierozerwalnie związanych jest z tworzeniem warunków zdrowego, bezpiecznego ekologicznego środowiska. Nasze dążenia zostały uhonorowane Certyfikatem„ Partnerskie Przedszkole”. Jest to znak jakości przedszkola za współpracę z rodzicami i środowiskiem. Za podejmowaną działalność ekologiczną przedszkole kilkakrotnie otrzymało tytuł „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Placówka otrzymała również certyfikat i przynależność do zasad bezpieczeństwa. Przedszkole jest organizatorem cyklicznych konkursów o zasięgu ogólnopolskim, wojewódzkimi i regionalnym tj. Program edukacji ekologicznej ”Dla Ziemi, dla siebie”, „ Wodę chronię i oszczędzam”, Chcemy oddychać czystym powietrzem”, ”Taniec to zdrowie”, „Cztery pory roku w obiektywie”, „Konkursy piosenki ekologicznej”, „Konkursy recytatorskie” „Przedszkole talentów” ,uczestniczymy w przeglądach kolęd i pastorałek z udziałem Chóru Kameralnego RERMATA. WIZJA PRZEDSZKOLE JEST MIEJSCEM DOBREJ ZABAWY, MĄDROŚCIĄ, RADOŚCIĄ To miejsce stworzone dla małego człowieka, w którym czuje się on bezpiecznie, z radością poznaje świat, zawiera pierwsze przyjaźnie. Naszym największym dobrem jest dobro dziecka, przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami. Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości. Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość, spostrzegawczość, wrażliwość i spontaniczną dziecięcą radość. Chcemy wychować dziecko szczęśliwe z bogatą wyobraźnią, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań. Pragniemy by rodzice byli partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola. Jako placówka oświatowa uwzględniamy w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego. MISJA Tu każde dziecko jest jednakowo ważne i kochane. Nasze przedszkole: Priorytetem naszej działalności jest bezpieczeństwo, zdrowie, współpraca z rodzicami i środowiskiem akceptacja poszanowanie praw naszych wychowanków. Działania przedszkola w dużej mierze są skoncentrowane na aspekcie zdrowia, współpracy z rodzicami i środowiskiem, ekologii. Bierzemy udział m.in. w bardzo licznych akcjach: "Sprzątanie Świata", Czyste powietrze wokół nas ",,Koziołkowanie w przedszkolnym planie” ,, Ocal zagrożone wyginięciem rośliny i zwierzęta czyli ze służbą celną bezpieczniej”, ,,Eko Przedszkolak”, ,,Przedszkolak o przyrodę dba i jest z nią za pan Brat”,,, Jesteśmy tacy sami-integracja w oczach dziecka”, Piramida Żywienia Przedszkolaka", współpracujemy z Fundacją Nasza Ziemia, udział w ogólnopolskim programie „Akademia Aquafresh”, ,,Dzieciństwo bez próchnicy” „Bezpieczny przedszkolak” oraz w międzynarodowym programie profilaktyki zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippiego” Przedszkole uwzględnia potrzeby rozwojowe dziecka: fizyczne, psychiczne, emocjonalne Przyzwyczaja do odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych. Jest otwarte na potrzeby dzieci i rodziców Bierze udział w programie „Przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej” Stwarza przyjazną, domową atmosferę oraz zapewnia optymalne warunki do rozwijania osobowości dzieci wspiera w rozwijaniu zdolności i zainteresowań rozwija talenty Stwarza atmosferę akceptacji, wzajemnego zaufania Wprowadza dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy i miłości, pośredniczy w przyswajaniu norm postępowania etycznego Kształtuje i rozwija postawy twórcze swoich wychowanków, stosuje metody aktywne i techniki rozwijania zdolności twórczego myślenia Wykorzystuje naturalną potrzebę działania i ruchu stwarzając taki sytuacje, które wyzwolą u dziecka przeżycia i skłonią do kreatywnego ich wyrażania Uczy tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka Prowadzi działania antydyskryminacyjne w kontekście potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia potrzeby środowiska Wychowuje dziecko aktywne, wrażliwe, samodzielne i radzące sobie z problemami Podąża za indywidualnym tempem rozwoju dziecka, respektuje jego potrzeby, wspiera w dążeniu do samodzielności i niezależności Przygotowuje do nauki czytania i pisania, rozwijając sprawność umysłową i manualną Wyposaża dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w nauce szkolnej Wspiera w pokonywaniu trudności i barier Oferuje pomoc psychologiczną, logopedyczną, korekcyjno-kompensacyjną Otwarte jest na propozycje rodziców, ich udział w życiu przedszkola Pragniemy doskonalić jakość pracy przedszkola poprzez rozpatrywanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy dzieckiem. Cele główne 1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy. Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola. 2.Procesy zachodzące w przedszkolu. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych. 3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa. 4. Zarządzanie przedszkolem. Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie przedszkola. Cele szczegółowe Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień i kształtowaniu czynności intelektualnych niezbędnych w codziennym życiu i w dalszej edukacji. Wychowywanie dzieci tak, aby rozróżniały dobro od zła. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych, włącznie z sytuacją porażki. Rozwijanie umiejętności społecznych, które warunkują poprawność relacji z dziećmi i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności społecznych, które warunkują poprawność relacji z dziećmi i dorosłymi. Stwarzanie warunków rozwoju dzieciom o zróżnicowanych możliwościach i umiejętnościach. Poszerzanie wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym. Rozwijanie umiejętności logicznego rozumowania i prezentowania w sposób zrozumiały dla innych swoich opinii, przemyśleń o świecie. Kształtowanie postawy do prowadzenia zdrowego stylu życia. Rozwijanie sprawności fizycznej. Wprowadzanie dzieci w świat sztuki i rozwijanie umiejętności prezentowania obserwowanej rzeczywistości, odczuć poprzez różne formy ekspresji artystycznej. Kształtowanie poczucia przynależności społecznej i narodowej. Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa. Współdziałanie z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci. Bieżące informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka. Współpraca z placówkami oświatowymi, instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku. 5. Jesteśmy Przedszkolem Poznającym wszechstronnie każde dziecko . Stwarzającym atmosferę akceptacji i bezpieczeństwa. Zapewniającym warunki sprzyjające realizacji indywidualnej drogi rozwoju dziecka. Stwarzającym warunki do rozwoju ekspresji oraz aktywności twórczej dziecka. Wprowadzającym dziecko w świat wartości uniwersalnych. Zapewniającym optymalne warunki dla zachowania zdrowia i bezpieczeństwa dziecka. Gwarantującym rzetelną wiedzę i umiejętności praktyczne. Kształtującym właściwe postawy w stosunku do innych osób oraz zainteresowania najbliższym środowiskiem. Integrującym oddziaływania wychowawcze domu i przedszkola. Umacniającym więzi rodzinne poprzez poznawanie i pielęgnowanie tradycji. Kształtującym szacunek do tradycji narodowych i lokalnych Kształtującym dobre relacje pomiędzy rodzicami oraz społecznością lokalną. Organizującym zajęcia dodatkowe , które wspierają harmonijny rozwój dziecka. Dbającym o przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania i zgodnego współdziałania. 6. DZIECKO w naszym przedszkolu: Poznaje swoje prawa i obowiązki. Czuje się bezpiecznie. Rozwija się twórczo i jest samodzielne. Ma możliwości indywidualnego rozwoju, tak by osiągało sukces. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony. Buduje pozytywny obraz samego siebie. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi. Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie. 7. Rodzice w naszym Przedszkolu: Uzyskują pomoc specjalistów. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami o pracy przedszkola, bezpośrednio rozmawiają z nauczycielem, dyrektorem o trudnych sprawach wychowawczych. Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola. Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach:(pomagają w realizacji podejmowanych prac modernizacyjnych, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc, służą swoją zawodową wiedzą, oferują pomoc przy organizacji uroczystości, imprez, wycieczek itp.) Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką 8. Absolwent naszego Przedszkola Posiada motywację. do uczenia się i wysiłku intelektualnego. Potrafi współpracować w grupie, umie współdziałać z innymi. Jest tolerancyjny wobec innych, odmiennych postaw i przekonań. Posiada umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Posiada podstawową wiedze o świecie. Umie cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcje z dobrze wykonanego zadania. Zna zasady kultury współżycia i postępowania. Dostrzega dobro, prawdę i piękno. Zna symbole narodowe, kulturę i dziedzictwo własnego regionu. Przyjmuje postawę opiekuńczą wobec osób potrzebujących pomocy. Zna prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi. Prezentuje postawę proekologiczną. Współpracuje z dorosłymi i innymi dziećmi podczas działań podejmowanych na rzecz środowiska lokalnego. Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny i dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną. Posiada wyobrażenia o obowiązkach wynikających z roli ucznia. Porozumiewa się w sposób zrozumiały dla innych. 9. Nauczyciel w Naszym Przedszkolu Zna rozwój psychofizyczny dzieci –systematycznie śledzi ich rozwój. Zna i stosuje nowoczesne, ciekawe i różnorodne metody pracy rozwijające wszechstronnie dzieci. Jest twórczy , kreatywny i poszukujący, podejmuje działania innowacyjne. Jest pomysłowy i otwarty na nowości pedagogiczne. Aktywnie współpracuje z rodzicami. Jest odpowiedzialny i obowiązkowy. Dzieli się doświadczeniami z innymi. Jest aktywny w podnoszeniu swoich kwalifikacji. Współpracuje z organizacjami , instytucjami i środowiskiem lokalnym. Korzysta z osiągnięć współczesnej techniki. Wykorzystuje wszelkie dostępne środki dydaktyczne. Preferuje twórcze metody pracy sprzyjające aktywnemu myśleniu i działaniu dziecka. Zaspokaja potrzebę zabawy, jako podstawową formę działalności dziecka. Propaguje wśród dzieci i ich rodziców aktywny wypoczynek. Zaspokaja u dzieci potrzebę ruchu poprzez organizowanie ciekawych zabaw i zajęć ruchowych Organizuje wycieczki i spacery. Pozyskuje rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola, poszukuje sympatyków i partnerów przedszkola. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. Prowadzi obserwację, która wykorzystana jest do doboru metod wychowawczych, dydaktycznych, dzięki niemu dzieci rozwijają się indywidualnym tempem, zgodnie z własnym potencjałem. Proponuje rodzicom nowe formy współpracy. 10. Oferta przedszkola Zajęcia prowadzimy w oparciu obowiązującą „Podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego ", „Dziecięcą matematykę" -E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci" -M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej, „Mamo, tato idę do przedszkola”- Program adaptacji dziecka do przedszkola Program wychowawczy -„Każdy przedszkolak wie jak zachować się” Realizujemy również inne programy: "Bezpieczny Przedszkolak" "Kubusiowi Przyjaciele Natury" "Czyste powietrze wokół nas" Międzynarodowy Program Profilaktyki Zdrowia Psychicznego "Przyjaciele Zippiego" "Co warto jeść?" "Akademia Zdrowego Przedszkolaka" "Akademia Aquafresh" „Dzieciństwo bez próchnicy” Przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej 11. Stosujemy nowatorskie metody prowadzenia zajęć, m.in.: Edukację przez ruch D. Dziamskiej Ruchu Rozwijającego W. Sherborne Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz metodę R. Labana globalnego czytania I. Majchrzak gimnastykę mózgu P.Dennisona metodę C.Freineta muzykoterapię, arteterapię terapię poprzez bajki techniki twórczego myślenia Metody Pedagogiki Zabawy 12. System wartości Dbałość o poczucie bezpieczeństwa dziecka i życzliwą atmosferę. Wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci ze szczególnym wspieraniem indywidualnego rozwoju. Wrażliwość na potrzeby innych. Rozwijanie kreatywnego myślenia i twórczego działania. Poszanowanie tradycji narodowych i lokalnych -duma z bycia mieszkańcem Nowin, Polakiem, obywatelem. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się i zgodnego współdziałania, dbanie o estetykę. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy i miłości, przyswajanie norm postępowania etycznego. 13. Kierunki rozwoju Promowanie zdrowego stylu życia. Zapewnienie optymalnego bezpieczeństwa. Zapewnienie wszechstronnego rozwoju intelektualnego poprzez gruntowne poznanie dziecka i ukierunkowanie jego drogi rozwoju zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami. 14. Postanowienia końcowe Koncepcja pracy Przedszkola ma charakter otwarty i możne ulegać modyfikacji. Koncepcja pracy jest uzupełnieniem do zadań zawartych w Statucie. Koncepcja jest spójna z rocznymi programami rozwoju. Modyfikacje w koncepcji mogą być dokonywane na wniosek dyrektora, Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców. Koncepcję Pracy Przedszkola zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna Przedszkola Samorządowego im Pluszowego Misia w Nowinach w dniu 31.08.2016r.„Lata dziecięce są górami z których rzeka życia bierze swój początek, rozpęd i kierunek...” Janusz Korczak.