Drodzy Rodzice i kochane Przedszkolaki
Witamy Was serdecznie:
Hanię, Maksia, Martynkę, Oliwkę, Oliwerka, Zosię, Filipka, Zuzię, Jasia, Kornelkę, Kubusia, Zuzię, Maję,Bartusia, Nikolkę, Igusię, Ulę ,Adasia, Filipka, Hanię, Piotrusia. Bardzo za Wami wszytkimi tęsknimy.
Na naszej stronie internetowej zamieszczamy propozycje działań i zabaw do wykorzystania przez Państwa dla dzieci.
W tym tygodniu temat kompleksowy to: „WIOSENNE PRZEBUDZENIE”
Serdecznie zachęcamy wszystkich Rodziców do odwiedzania naszej strony i korzystania z naszych propozycji.
Będziemy przez cały czas w kontakcie przez naszą grupę na messengerze.
Przesyłamy moc uścisków dla naszych Przedszkolaków.
Beata Pawlusek, Magdalena Adamczyk.
25.03.2020 r. (środa)
Przyszła do nas niepostrzeżenie najpiękniejsza pora roku – Wiosna. Ponieważ nie mogliśmy jej wspólnie poszukać w naszym przedszkolnym ogrodzie, a na spacery przyjdzie czas, wymyśliłyśmy sposób, w jaki możecie ją poznać od nowa. Już słyszymy, jak odzywają się głosy niektórych naszych przedszkolaków „My znamy Wiosnę! Wiemy o niej wszystko!”, tak to prawda – znacie wiosnę, ale czy na pewno ją odnaleźliście?
Proponujemy rozpocząć jej poszukiwania od wysłuchania krótkiego opowiadania o przygodach Ady i Olka – naszych przedszkolnych przyjaciół, którzy tak jak Wy kochane przedszkolaki myśleli, że o Wiośnie wiedzą wszystko.
Temat kompleksowy : Wiosenne przebudzenia
Temat dnia : „Wiosna wita”
Opowiadanie E. Stadtmüller Witaj, wiosno!
– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.
– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.
– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…
– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?
– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.
Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami. Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał:
– STOP! Na prawo patrz!
– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.
Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…
– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!
Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:
– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!
Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią.
– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.
– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.
– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować. Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.
– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.
– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.
– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu.
– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.
Aby zaciekawić Przedszkolaki, proponujemy obejrzenie krótkiej prezentacji o oznakach wiosny.
Wiosna to nie tylko kwiaty, zwierzęta i motyle, wiosną przypominamy sobie o wielu ważnych sprawach, takich jak „Gimnastyka Buzi i Języka”. Aby nasze buzie były wygimnastykowane, proponujemy zabawy logopedyczne związane z Wiosną.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Wąchanie kwiatków – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków.
Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, opuszczają go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwają do przodu.
Bocian – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwierają szeroko wargi i je zamykają.
Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dzieci szeroko rozciągają wargi, potem uśmiechają się i ściągają wargi.
Kukułka – dzieci ściągają wargi do przodu i naśladują kukułkę – mówią: ku, ku, ku, ku.
Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.
Zajęcia matematyczne: "Wiosenna matematyka”
Przebieg zajęć:
- Układanie w szeregu patyczków (pasków papieru) długich, następnie patyczków krótkich
- Pokazanie patyczków długich oraz krótkich
- Szacowanie ile ich może być (dziecko określa: dużo, mało, podaje liczbę)
- Liczenie patyczków – „łodyżek kwiatów” (liczeniu towarzyszy pokazywanie palcem każdego patyczka)
- Kontynuacja rytmów w szeregu łodyżek: długa, krótka....
- Kontynuacja rytmów ruchowych (pozycja stojąca: łodyżka długa – uniesione do góry ręce, łodyżka krótka – kucają) itd.
Przypominamy naszym przedszkolakom o myciu rączek, może „Przedszkolne Laboratorium” pokaże, jak ciekawe może być mycie rąk
Propozycje ćwiczeń i zabaw ruchowych.
Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała:
„Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione w górę. Wykonuje skręty tułowia w lewo i w prawo – szukanie słońca na niebie.
„Bociany chodzą po łące” – zabawa z elementem równowagi. Dziecko-bocian chodzi, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas bocian zatrzymuje się i staje na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.
„Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko leży przodem, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach naśladuje lornetkę. Co pewien czas wznosi w górę łokcie.
„Wąchanie kwiatów” – ćwiczenie oddechowe. Dziecko chodzi swobodnie, co pewien czas pochyla się i naśladuje wąchanie pierwszych wiosennych kwiatów.
Kilka propozycji zabaw i ćwiczeń ruchowych:
SZUKAMY OZNAK WIOSNY – PROPOZYCJA FILMU EDUKACYJNEGO : LINK DO STRONY
Zachęcamy do obejrzenia krótkiej i ciekawej prezentacji „Zwiastuny wiosny”:
LINK DO STRONY Z PIOSENKAMI O TEMATYCE WIOSENNEJ: